Senarai Makanan Bayi 6 Bulan

Bayi dah berumur 6 bulan. Tak Sabar rasa nak bagi baby saya makan dan suap dia. Lagipun dia ni asyik nangis je, “mungkin lapar”, kata neneknya . Hihi. Pesan orang tua selalu macam tu la.” Kalau baby nangis tu sebab lapar, ngantuk atau sakit”. Maka, Umi pun rasa tak sabar tunggu baby 6 bulan ni nak bagi baby makan. Kat sini kita kongsi macam mana makanan pepejal pertama baby. Sudah tentu makanan yang berkhasiat, semulajadi dan bersih untuk baby tersayang. Makanannya ialah puri buah-buahan  dan sayur-sayuran seperti :

  • Pisang
  • Epal
  • Pir
  • Tomato
  • Ubi kentang
  • Lobak merah
  • Brokoli
  • Ubi keledek
  •  Labu
Umi bagi makanan puri je untuk dua minggu pertama belajar makan supaya perut baby boleh belajar terima makanan yang cepat hadam dan sihat ni. Nampaknya baby tak ada banyak masalah. Selepas 2 minggu pertama baru Umi bagi baby bubur nasi.


Dalam senarai makanan di atas, baby Umi paling suka makan puri labu. Kira ok la sebab kat sini ada banyak buah labu. Senang kerja Umi memasak untuk si comel. Selamat mencuba ibu-ibu. 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ad Blocker Detected

Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker.

Refresh